Cikkek - Cikk -Harmónia és ellentétek - Egy japán lakás
Egy japán lakás


Egy japán ház maga a béke és a nyugalom tengere. A harmónia elengedhetetlen, melyet a japán lakáskultúra maximálisan megteremt.

Már a kapu előtt állva tudjuk, hogy a biztonság a levegőben van, ugyanis a kapu alacsony, sokszor nincs is bezárva, hiszen a helyi emberek nem tartanak a betöréstől. A kerítés egyszerű kőből vagy betonból készült fal, mely az egyszerűség és a letisztultság egyik hírnöke. A japán házak elsődleges különbsége az európai házaktól, hogy míg Európában a házak tartószerkezete a falakban van, addig Japánban a házon belüli oszlopoké a főszerep. Ez a megoldás lehetővé teszi a falak vékonyságát és légiességét. Az oszlopok sem otromba kőoszlopok, sokkal inkább erős fából készült és faragott, már-már díszítőelemnek számító tartóelemek.
A fa határozza meg egy japán lakásbelső hangulatát, ugyanis kedvelt a fapadló, melyen csak lábbeli nélkül szabad közlekedni, és melyet gyakran terítenek be gyönyörű „tatamival”, ami egyfajta szőnyeg elnevezése. A falburkolat általában szintén fából készül, melyet többnyire természeti, és eredeti (!) mintákkal díszítenek, amelyek fő képviselője a cseresznyevirág és a bambusz.

A bútorok fő szempontja a funkciójuk, és nem az általuk nyújtott design, ezért nem is fektetnek akkora hangsúlyt a bútor díszítésére. Az európai bútorok közül hiányzik a kanapé és a fotel, ezért futont alkalmaznak ülőalkalmatosságként, és az ebédlőasztal is alacsony, ezért párnákon ülve étkeznek, de a modern lakáskultúra bevezette a lábnélküli, támlával ellátott „székeket” az ergonómia kedvéért. Hűvösebb időkben szeretik lágy takaróval betakarni a lábukat az étkezések során.

A lakásbelsőkben semleges színeket fedezhetünk fel, de kontrasztban áll a fekete, melyet előszeretettel alkalmaznak, mint ajtókeretfestés vagy lámpatartó színének, melyet gyakran kombinálnak a rizspapír adta lehetőségekkel.

A japán emberek harmóniája a yin-yang filozófiájára épül, ezért fontos a kontrasztos berendezés, mint például amikor egy fényesre csiszolt fapadlóra durva szövésű szőnyeget terítenek, sőt a bútorok általában sötétebbek, mint a padló.

A japán díszítőelemek elve a „vándorlás”, ugyanis a japán emberek szeretik variálni a berendezési tárgyak helyzetét. Ami ma az A sarokban volt, az holnap a B sarokban lesz. Fontos, hogy a japán díszítés másik elve, a „less is more”, avagy a „kevesebb több”, hiszen a cél nem a zsúfoltság, hanem a harmónia, és a légiesség. A japán lakásbelső nem akarja megfojtani a lakókat és a vendégeket, ezért a kifinomultság szerepe óriási!

Mindenki hallott már a shoji-screen-ről, ami nem más, mint a rizspapírral bevont tolóajtó, mely alapvetővé vált egy japán lakásban, hiszen természetes anyagokból készült, de engedi a fényt terjedni is, így világosabbak a szobák is. Aki keleties otthonban gondolkodik, mindig bevillan egy általános szobabelső, melyen át mindig egy ilyen ajtón keresztül lépünk be. Kétségtelen, hogy az ilyen ajtók által nyújtott hangulat varázslatos, nem véletlenül vált a keleti házak védjegyévé, de ne mindig gondolkodjunk egyszerű szobaajtó képében, hiszen a shoji lehet gardróbszekrény ajtaja és térelválasztó is. A tejüvegszerű rizspapír alapanyaggá vált, hiszen nem csak ablakpótlásként használható, hanem a híres lampionok, és lámpaburák anyaga is, mely lágy díszítést kölcsönöz a szobáknak.

A rizspapír mellett megjelenik a bambusz is, amely nem csak alapanyaga lehet a shojinak hanem élő növényként díszít is, de a természetet is elhozza a házakba. Függöny helyett bambusz vagy gyékényrolót használnak a természetesség jele ként. Természetközeli dekoráció nem csak a növény, de a kavicsok szerepe is. Nem meglepő, ha olyan fekete tálacskával találkozunk, amiben természetes kavicsokat tárolnak, vagy ha nagyobb sziklát állítottak egy bútor mellé.


A modernizáció a japán kultúrát is mélyen elérte, mégse tűntek el a hagyományos elemek. A modernizáció elsődleges jele a nyugati adaptáció, mely persze az elektronikus cikkekben és a konyhaeszközökben jelent meg. A konyhapult és a mosogató már „designosnak” nevezhető.

Megjelent az üveg használata, mely asztalok, lépcsőfokok és széles ablakok anyaga. Az oszlopok anyaga változatlanul is fa, de meglepő hajlított formát kaptak, és V- alakban szétnyíló famenti tartószerkezetté vált (főleg tetőtereknél). Habár minden változik a Föld nevű bolygón, a japán lakáskultúrából sose fog eltűnni a természet fontossága.


Forrás: szephazak.hu és interno.hu


Írta: Jortegloria
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Regisztráció

Elfelejtett jelszó
spacer
Reklám
spacer
Aloldalunk:
spacer
Online felhasználók
Vendég: 2
Nincs Online tag

Regisztráltak: 5,313
Legújabb tag: Juliovalk
spacer
Számlálók


CTA Stat
spacer